100suns

Alla inlägg under september 2015

Av Matilda - 19 september 2015 12:54

Jag har inte skrivit på ett helt liv, känns det som. Semestern känns som en evighet sedan, trots att jag igår bara avslutade vecka tre på universitetet.

 

Jag är lärarstudent. Jag bor i Göteborg(!)

 

...det är två sanningar som har svårt att sjunka in för mig.

 

Tiden är i enlighet med förväntningarna omtumlande när mycket nya intryck ska tas in, omarbetas och för att använda lärartermer ”appropieras”. Nya människor, nytt schema och nya vanor; inte konstigt att det är lite snurrigt såhär i början.

 

De kör ganska hårt med oss, antagligen för att sålla bort de som egentligen inte vill studera. Redan efter en vecka hade vi vår allra första hemtenta och ytterligare tre examinerande tillfällen väntar inom de två närmsta veckorna. Det är fantastiskt roligt och förväntansfullt att återigen kastas in i en ny värld som ska bli förberedande till min framtid som lärare.

 

Om drygt två veckor börjar vår första VFU-period. Det kan tyckas ganska snabbt att redan nu kastas in i skolans värld, men o andra sidan kan det nog vara en oerhört insiktsfull upplevelse; det är ju trots allt den miljön vi jobbar för att få tillhöra, och trivs man inte där – varför ska man då plugga till det?

 

Just idag känner jag mig i fas, jag har läst det mesta som ska läsas inför måndagens föreläsning och mitt läschema känns okej. Ibland känns det som att vi pluggar hela tiden, Hampus och jag(han går till skillnad från mig igenom en mycket mer komplicerad sållningsprocess på Chalmers) Ännu har vi inte lyckats ha en helt pluggfri helg och nästa helg blir det för min del hårdrepetition till sals-och hemtentan(som av någon anledning för förfaller dagen efter den första?)

 

Idag har vi schemalagt plugg fram till kvällen med undantag för en tur till Bäckebol köpcentrum för inhandlandet av en ny skrivare. Det känns som en föredelaktig pryl att ha till att skriva ut alla vetensapliga artiklar och föreläsningsunderlag vi får ha med oss till första tentan. Vi måste försöka hinna med att grovstäda lägenheten också, men det får vänta tills imorgon.

 

Nu såhär kring lunch, den tredje lördagen på universitetet hittar jag lugnet att i sitta och anteckna ett par rader av hur mitt liv ser ut just nu – kanske kan det vara roligt att se tillbaka på om fem år när jag (förhoppningsvis) är en färdigutbildad gymnasielärare. Med en kopp te och en ruskigt vacker Spotifylista välkomnar jag hösten och äventyret som blivit mitt liv.

Puss

Presentation


Välkommen till mitt kryp in, som jag tänkte fylla med allt som är fint i livet: Film, musik, böcker, kärlek och resor.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards