100suns

Direktlänk till inlägg 8 december 2015

Stearinljus i vintermörkret

Av Matilda - 8 december 2015 20:42

Tiden går så himla fort! Jag minns fjärilarna i magen innan första dagen på utbildningen - och nu är det knappt två veckor kvar av terminen! Tanken att "Nu har jag planer fem år framåt" kändes oändlig - nu har jag åtminstone snart gått en tiondel.


Göteborg är fantastiskt vackert i december - trots det trista vädret lyser hela staden upp av tindrande, varma ljus och människor kryper närmre varandra. Hela mitt jag fick julstämning i kroppen efter att mitt lilla järngäng och jag gått på ett vackert Luciatåg.

 

Jag, Matilda, Louise och Maggi.


Det är något så hänförande vackert med stearinljus som trotsar decembermörkret och en stor sal fylls av stämsång. Jag saknar verkligen att lussa: tystnaden, förväntningarna i bröstet och doften av stearin. Det är verkligen ett minne jag kommer att bära med mig för resten av mitt liv.

  

Vaggeryds lucia 2008.


Idag började en ny kurs. Lite underligt att starta en kurs två veckor innan juluppehållet kan man ju tycka, men sånt är studentlivet på universitetet. Jag har stora förhoppningar på denna kurs som kommer handla om bland annat konflikthantering. För att gestalta detta kommer vi att delta i workshops på Artisten bakom Götaplatsen med riktiga teaterlärare. Jag är så förväntansfull att få tillhöra den miljön igen!


I helgen kommer Kajsa, Tim och deras lilla Esther för att gå på Jul på Liseberg med oss. Hoppas på lite minusgrader och julstämning tills dess!


Kram på er!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Matilda - 10 april 2016 19:54


Veckorna skuttar vidare och lämnar mig i ett vårtöcken. Det är lustigt att nya kurser i skolan i kombination med väderomslag ger känslan av ett nytt liv; kanske är det det som kommer att hålla utbildningen intressant under fem år på Göteborgs Univers...

Av Matilda - 29 mars 2016 22:00

Där gick tentaveckan förbi. Masade sig förbi en lång stund för att sedan chokera alla inblandade med sin tyngd. Jag vet inte hur alla känner, men minst en av tentorna får jag nog göra om. Hur jag ska hinna plugga till dem är beyond me med tanke på at...

Av Matilda - 15 mars 2016 20:33

Hjärtat försöker frustrerat att hämta syre, tiden räcker inte till och jag pluggar dygnet runt. Nej, jag hade inte trott att jag skulle känna igen tentaångesten likt den från juristlinjen på Ämneslärarprogrammet - men det gör jag. Problemet är främst...

Av Matilda - 21 februari 2016 20:42


Våren vann över vintern, men tappade greppet lika snabbt igen. Bland vinterkappor som ena dagen är för varma och andra behagliga, flyter vardagen på för oss båda; vissa dagar smidigare och andra trögare. Jag kämpar mig igenom grammatiken i skolan som...

Av Matilda - 7 februari 2016 19:03


Nej, jag menar inte "Bubbel" som i champagne. Med "bubbel" menar till min och Hampus privata sfär, hemma eller ute, där vi lyckas stänga ute allt annat. Denna helg har varit en sån helg som vi behöver emellanåt.   Fredagen började med en diagnos ...

Ovido - Quiz & Flashcards