100suns

Direktlänk till inlägg 27 januari 2016

Känn ingen sorg för mig i Göteborg.

Av Matilda - 27 januari 2016 20:44

Snön töade och försvann när regnet slog till och förvandlade Göteborg till en insjö av kallt, smutsigt sötvatten. Vädret gör vardagsbestyren tråkigare, men jag hinner knappt lägga märke till det. Terminen har satt igång och hjärnan går på högvarv större delen av dygnet. Jag trivs så; med tankar som trängs i huvudet, och ögon som noterar varje litet framsteg jag gör. Ett belöningssystem som fungerar som en liten klapp på axeln varje grammatikövning jag klarar, eller varje enformigt kapitel i uråldriga "The Coral Island" jag tar mig igenom. 


Rörigt är bara förnamnet; speciellt vår studentsida GUL som är stökigt och rörigt av fyra parallella kurser vars lärare inte har full koll på vilka böcker vi ska läsa, eller hur tentorna kommer att fungera. Röran är tröttsam, men eftersom att vi är många som sitter i samma båt stöttar vi varandra och bildar studiegrupper på sociala medier där vi tipsar varandra om sidnummer, övningar och teorier om HUR vissa kurser fungerar. Bortsett från (den oerhört onödiga) rörigheten av formalliteter är det jättekul att vara igång med något som jag verkligen brinner för - engelska. Det känns mer "på riktigt" att läsa kurser som fördjupar MINA engelskakunskaper, och ger mig en stabilare grund att stå på i min blivande profession. Jag föreställer mig själv hur duktig jag kommer att vara när jag väl är färdigutbildad; det är ett fint mål att ha när stressen tar överhand.


Jag ska inte ljuga; det kommer att bli en tuff termin - speciellt med tanke på tentaperioderna; där vi förväntas klara fyra(!) tentor på en vecka. Jag känner mig själv - och det är absolut det sämsta möjliga sättet att testa mina förmågor på. Att vara påläst på 4 olika kurser och visa mitt bästa under 4 dagar i sträck? Nope. Det kan inte vara bra för de allra flesta? Jag får bara bita ihop; man kanske vänjer sig. Tur att avbrottet med Internationaliseringsveckorna kommer i vår; det kommer att behövas ett litet miljöombyte efter all tentastress.  


Hur som helst så planerar jag som vanligt att försöka ligga i fas för att underlätta tentaperioderna: och för att enklare hänga med på alla föreläsningar. För att rensa huvudet och få utlopp för min röra, har jag börjat träna igen. Igår var första gången jag och Hampus tränade tillsammans, idag andra. Visst är det ovant och lite jobbigt i början, men jag vet genom erfarenhet att det lättar ganska snabbt med tiden. Hampus planerar en resa till Linköping mellan fredag och lördag, så jag tänkte spendera fredagskvällen på gymmet för att inte bli galen hemma.

Resten av helgen blir en hel del plugg för min del - framförallt ligger fokus på att plugga inför nästa veckas grammatikavsnitt som börjar på måndag morgon. Jag ska också försöka hinna med att läsa ut "The Coral Island" (SÅ tråkig!) men med Hampus borta en natt kommer jag ju att ha all tid i världen.


Kör hårt - snart är det helg, people!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Matilda - 10 april 2016 19:54


Veckorna skuttar vidare och lämnar mig i ett vårtöcken. Det är lustigt att nya kurser i skolan i kombination med väderomslag ger känslan av ett nytt liv; kanske är det det som kommer att hålla utbildningen intressant under fem år på Göteborgs Univers...

Av Matilda - 29 mars 2016 22:00

Där gick tentaveckan förbi. Masade sig förbi en lång stund för att sedan chokera alla inblandade med sin tyngd. Jag vet inte hur alla känner, men minst en av tentorna får jag nog göra om. Hur jag ska hinna plugga till dem är beyond me med tanke på at...

Av Matilda - 15 mars 2016 20:33

Hjärtat försöker frustrerat att hämta syre, tiden räcker inte till och jag pluggar dygnet runt. Nej, jag hade inte trott att jag skulle känna igen tentaångesten likt den från juristlinjen på Ämneslärarprogrammet - men det gör jag. Problemet är främst...

Av Matilda - 21 februari 2016 20:42


Våren vann över vintern, men tappade greppet lika snabbt igen. Bland vinterkappor som ena dagen är för varma och andra behagliga, flyter vardagen på för oss båda; vissa dagar smidigare och andra trögare. Jag kämpar mig igenom grammatiken i skolan som...

Av Matilda - 7 februari 2016 19:03


Nej, jag menar inte "Bubbel" som i champagne. Med "bubbel" menar till min och Hampus privata sfär, hemma eller ute, där vi lyckas stänga ute allt annat. Denna helg har varit en sån helg som vi behöver emellanåt.   Fredagen började med en diagnos ...

Presentation


Välkommen till mitt kryp in, som jag tänkte fylla med allt som är fint i livet: Film, musik, böcker, kärlek och resor.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards