100suns

Direktlänk till inlägg 15 mars 2016

En känslomässig bergochdalbana.

Av Matilda - 15 mars 2016 20:33

Hjärtat försöker frustrerat att hämta syre, tiden räcker inte till och jag pluggar dygnet runt. Nej, jag hade inte trott att jag skulle känna igen tentaångesten likt den från juristlinjen på Ämneslärarprogrammet - men det gör jag. Problemet är främst att allt svämmar över på en gång; tre salstentor, en hemtenta och en inlämning under loppet av 3 dagar(!). Jag pendlar mellan att känna pulsen i öronen och svetten i nacken, till att svälja självömkan och gå in i dagslånga pluggsessioner. Ibland känns det nästan bra; som att självförtroendet gömmer sig långt därinne, men jag vet att det finns. Hampus är till stor hjälp, så klart. Igår hade jag min första panikångestattack och tårarna gick inte att hålla inne.

"Du kan. Jag vet att du kan."

Några ord i en mening väcker mig till liv. Skakar min ömtåliga själ och ger mig en örfil:

"Klart jag kan. Jag ska."

Skillnaden på denna stess, jämfört med den jag upplevde för tre år sedan i Stockholm, berstår av en rad skäl. 1) Jag har Hampus närmre hjärtat än någonsin tidigare. 2) Jag är målmedveten nu, tillskillnad från juristlinjen, där jag kände mig vilsen från dag ett. 3) Jag sitter i samma båt som de flesta av mina klasskamrater som också kämpar med att bolla en tung grammatiktenta med tre andra.

 

Jag har tillsammans skrivit en protestlista över katastrofen som är vår tentaperiod, men ingen verkar vilja ta på sig ansvaret för en förändring. Jag ger dock inte upp i första taget och har vidarebefodrat mejlet till nästa eventuellt ansvariga som jag hoppas kunna ta våra synpunkter på allvar - speciellt om de är angelägna att utbilda fler lärare.(Vilket de hävdar att de är) Tänk efter: Vi utbildar oss till pedagoger, kunniga inom våra ämnen, såväl som didaktik - men får genomgå den minst pedagogiska tentaperioden någonsin- med måndagen den 21/3 som datum för: inlämning av hemtenta samt uppgift i Written Proficiency, samt två stora salstentor. Två dagar senare den största tentan hittils. Är det rimligt att kräva detta av oss? Är det rimligt att förvänta sig att vi kan göra vårt absolut bästa, när vi är nära brytpunkten varje dag?

??

Men som jag sa: protestera i all ära, men eftersom att det är försent att ändra några datum till denna tentaperioden är det bar att svälja bort klumpen i halsen och plugga.

 "Klart jag kan. Jag ska."

Idag lyckades jag i alla fall göra färdigt min hemtenta som jag kämpat med sedan i söndags - vilken jävla känsla! Önskar att jag hade kunnat klappa mig själv på axeln och belönat mig med lite Netflix, men icke. En inlämningsuppgift i Written Proficiency väntar på att bli klar idag.

 

Önska mig lycka till. Det kommer att fucking behövas.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Matilda - 10 april 2016 19:54


Veckorna skuttar vidare och lämnar mig i ett vårtöcken. Det är lustigt att nya kurser i skolan i kombination med väderomslag ger känslan av ett nytt liv; kanske är det det som kommer att hålla utbildningen intressant under fem år på Göteborgs Univers...

Av Matilda - 29 mars 2016 22:00

Där gick tentaveckan förbi. Masade sig förbi en lång stund för att sedan chokera alla inblandade med sin tyngd. Jag vet inte hur alla känner, men minst en av tentorna får jag nog göra om. Hur jag ska hinna plugga till dem är beyond me med tanke på at...

Av Matilda - 21 februari 2016 20:42


Våren vann över vintern, men tappade greppet lika snabbt igen. Bland vinterkappor som ena dagen är för varma och andra behagliga, flyter vardagen på för oss båda; vissa dagar smidigare och andra trögare. Jag kämpar mig igenom grammatiken i skolan som...

Av Matilda - 7 februari 2016 19:03


Nej, jag menar inte "Bubbel" som i champagne. Med "bubbel" menar till min och Hampus privata sfär, hemma eller ute, där vi lyckas stänga ute allt annat. Denna helg har varit en sån helg som vi behöver emellanåt.   Fredagen började med en diagnos ...

Av Matilda - 30 januari 2016 23:21


Jag är inte van vid att vara ensam hemma; ändå verkar det vara en nödvändig paus i livet, där vi avviker från vardagen och allt som hör till. Hampus är i Linköping hos ett par vänner över helgen, medan jag tackade nej till ett par dagar hemma i Jön...

Presentation


Välkommen till mitt kryp in, som jag tänkte fylla med allt som är fint i livet: Film, musik, böcker, kärlek och resor.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards