100suns

Alla inlägg under juni 2015

Av Matilda - 29 juni 2015 08:12

Det kliar i fingrarna av minnen som vill ut i skrift. Jag vill berätta om allt nu, medan minnena är färska. När jag blundar kan jag känna sommarljuset som sakta går ner över en perfekt festivalkväll i Hyde Park. När jag andas in kan jag känna doften av friterade curros och varmkorv, känna den kalla kondensen från cidern i min hand. Värmen har spridit sig med ljuset och skapat ett naturligt filter som är så romantiskt vackert att jag inte vet var jag ska ta vägen. Nyanserna går i varmt guld, lila och rosa som blandar sig med det intensivt gröna bladverken som sträcker sig högt över oss. Vi är sommarklädda utan att frukta natten, med blommor i håret och euforin som splitter i hela kroppen. Vi har inte sovit på flera dagar men har aldrig varit mer vakna än nu. Jag kommer aldrig glömma Taylor Swift i Hyde Park, 27/6 2015.

 

 

"Whenever you feel like they're not there for you, that you're alone, or that you're not special, you're not smart or funny or pretty enough, just remember - you are NOT someone else's opinion of you. You are not just anybody" /TS, touching my heart

 

Av Matilda - 16 juni 2015 14:11

Doften av hägg hänger i luften. Solen har sedan länge gömt sig bakom tjocka, osäkra moln. Åskan hänger över mig och gör mig rastlös.

Jag försöker få en stund för mig själv. Det är midsommarafton om tre dagar och jag är ledig- men mitt huvud är fullt av nya tankar som trängs; skriker i mun på varandra för att göra sig påminda.

Festen är redan framdukad; Monika har det mesta under kontroll. Jag var hos henne nyss med det sista förberedelserna. Allt är färdigt, klart, redo.

Men mitt huvud surrar.


Jag tar fram min gitarr och går ut och sätter mig på soldäcket i mitt barndomshem. Ingen annan är hemma så jag borde ha de bästa förutsättningarna för att finna lugnet. Nynna fram toner och sätta ackord till tankarna. Gitarren känns främmande, otymplig i mitt knä och jag har glömt vad jag vill ha ut av stunden. Så mycket har förändrats de senaste sex dagarna; men ingenting ser annorlunda ut. Toppen av branten är fortfarande orörd, men det känns som att jag redan fallit ner.


Faktum är att jag vet vart jag klättrat; jag har förstått i vílken riktning mitt liv varit på väg i under flera år. Som att gå i sömnen med händerna utsträckta. Nu står jag där, på toppen och det är alldeles, alldeles tyst. Ingen vet vart jag befinner mig eller vart jag ska. Alla runt om mig sover och jag måste våga hoppa. Jag vet att jag måste våga hoppa.


Jag skakar av mig mitt missmod och tar en klunk nervositet. Min puls rusar innan jag ens slagit numret.


När vi lagt på har vi, som under så många år förr, bestämt oss för att umgås. Du är min bästa vän i hela världen. Men så fort jag lagt på luren vet både du och jag att detta inte är som det brukar.

Mina föräldrar har kommit hem och innan du hunnit hit har de hunnit tända grillen och lagt på extra mycket kött för att det ska räcka till dig också. De känner ju dig sedan flera år tillbaka och när du kommer hit kan du inte säga nej.


Vad har hänt nu? Var befinner vi oss just precis nu? Du och jag - och  mina föräldrar över en sommarmiddag. Mammas skära Matteusporslin och glasen är fyllda till bredden med ett rikt, rött vin. Jag vet inte vad jag ville säga egentligen, men du gör det. Vi ser på varandra och förstår båda två. Du visar mig vad jag känner och jag kan bara nicka när det går upp för mig. Jag är för nervös för att dricka ur hela mitt glas, men när pappas favoritalbum med Peter Lemarc har gått tre vändor är båda mina föräldrar rosiga och trötta av vinet. Mina föräldrar lämnar en olämplig kommentar innan de går upp för avrunda kvällen. Kvar sitter du och jag.


Ingenting har varit sig likt sedan den dagen. Tack för att du finns i mitt liv, jag hoppas att du aldrig lämnar det.


/Din.

Av Matilda - 8 juni 2015 08:04

God morgon, världen!


Det är måndag igen och jag har börjat inse vilken stressig vecka jag står inför. En rad ärenden och åtaganden som måste hinnas med innan veckan är slut och nästa kan börja. Bilen ska lämnas in på verkstaden, jag ska till tandläkaren och hämta möbler från Blocket. Åka till soptippen (!!)

All shopping till den nya lägenheten har lämnat mig aningen ångestfylld, vilket i sin tur ledde till att jag tog mig an två arbetspass på Dreamhack till helgen - dessutom har högen med ren tvätt vuxit sig till ett berg och jag kan inte låta bli att stressas över den kommande flytten.

 

"Vi hinner, det är långt kvar", har vi tänkt i stort sett sedan vi skrev på papperna. Men när jag bläddrar genom min filofax, inser jag hur otroligt lite tid vi har att tillsammans lösa alla uppgifter vi står inför, eftersom att Hampus jobbar varannan helg. Dessutom försvinner en långhelg när jag är i London med tjejerna.

 

Trots att jag och Hampus var helt slut när vi kom hem från släkträffen i Örebro igår eftermiddag, kunde jag inte slappna av utan började att rensa ut vår stora, vita skänk. Jag har alltid haft ett sentimentala känslor med minnessaker - och när man flyttar inser man hur otroligt mycket saker man samlat på sig under åren! Igår var jag obarmhärtigt sträng och slängde det mesta jag kom över - säkert 20kg blandat skräp som jag aldrig kommer att ha användning för. Det enda som skonades var ett par mappar med resepapper från mina långresor, fyllda med broschyrer och biljetter. Sånt kan jag verkligen inte slänga.


Kaoset lättade knappast efter rensningen, eftersom att jag fyllde hallen med kassar fulla av skräp. Egentligen hade jag bara velat ta ett par dagar semester och städa ut allting i ett race, men det går såklart inte. Det är är så typiskt mig att ta mig vatten över huvudet - för att sedan inse att jag trivs med att ha många bollar i luften.


Jag har lagt ut ett par annonser på blocket med saker som jag vill sälja innan vi flyttar den 1:a augusti. Min mamma har alltid retat mig och sagt att jag har väskor som jag kan sälja - well, hon hade rätt. Kolla gärna in!

Motvilligt säljer jag min underbara spegelbyrå, eftersom att den inte får plats i den nya lägenheten. Priset kan diskuteras vid en snabb affär!

 

Studentlitteratur till Juristlinjens första termin säljer jag nu till brakpris! Köp alla eller en och en. Kan skickas med posten mot portokostnad. Länk till blocketannonserna under respektive bild.

 

http://www.blocket.se/jonkoping/Spegelbyra_60842713.htm?ma=1



    http://www.blocket.se/jonkoping/Kanonfina_vaskor_60882117.htm?ma=1



 

http://www.blocket.se/jonkoping/Studielitteratur_till_bl_a_JIKEN___EU_ratt_60944686.htm?ma=1




Av Matilda - 4 juni 2015 13:50

Jag har alltid älskat ord. Att forma meningar efter intryck och drömmar och få ner dem på papper.

Ni vet sedan tidigare att jag också har ett behov av att samla minnen i form av fotografier, bilder och just - ord. Därför har dagbokskrivandet hjälpt mig under större delen av mitt liv för att dokumentera saker som betyder mycket för mig. Lärdomar och saker som är för vackra för att glömmas bort.


Detta har lett till en kärlek till böcker. Mina kreativa vågor ger mig ofta ideér till olika kreationer, så som noveller, dikter eller dagboksinlägg. Nu mera använder jag bloggen som avlastning när jag tänker för mycket. Det känns på något sätt viktigt att få ner mina känslor och idéer som jag senare kan plocka ihop när jag behöver ge mig själv lite egen cred. Att under oinspirerade dagar kunna se tillbaka och landa i formerna. Vem som i sin tur läser det, känns däremot oviktigt. Huvudsaken är att jag har en bas att utgå ifrån för att leta reda och sortera bland mina tankar.När jag ser tillbaka på tidigare ideér och texter, brukar jag ofta kunna rätta och renskriva till en bättre slutprodukt. Det är en liten hobby jag har. Till allt som är vackert.

 

Ett underbart(och lite läskigt) sätt att uttrycka sig på är genom tatueringar. Jag har en som jag gjorde i Colorado 2012. Jag har nog aldrig varit så nervös för någonting i mitt liv, men jag är så otroligt glad att jag vågade göra den. Innebörden för mig var det absolut viktigaste med min tatuering; att det symboliserade någonting som jag kunde stå för resten av mitt liv. Aldrig att jag tröttnar! Nu vill jag snarare bara ha fler.

 

    

Handleden, ankeln eller foten blir nästa placering. Jag skulle gärna vilja ha ett citat från en favoritlåt eller film; eftersom att min nuvarande delvis är inspirerad av en favoritbok: The Clockwork Angel.(Boktips!!) Det hade varit fantastiskt att ha en tatuering för varje kreativ passion; Böcker, film och musik.

 

Ovido - Quiz & Flashcards