100suns

Direktlänk till inlägg 13 januari 2016

Uppdatering på livet

Av Matilda - 13 januari 2016 19:53

Hej, bloggen!


Känns, likt så många gånger förr, att jag börjar inläggen med att beklaga hur dålig jag är på att uppdatera bloggen - mest för min egen skull. Som ni redan vet är jag ett fan av att föra dagbok över mina dagar och bloggen hjälper mig att ventilera.


Skolan har varit igång sedan januaris första vecka, vilket innebär att terminens sista kurs är i sin sista skede och börjar närma sig sitt slut med raska steg. Något säger mig att jag aldrig kommer att sluta förvånas över att tiden, och framförallt - terminerna - går. En hel termin har gått och jag är så många kunskaper, erfarenheter och vänner rikare! Imorse hade min basgrupp terminens sista redovisning, så hela eftermiddagen har jag fortsatt att skriva på min stora hemtenta/inlämningsuppgift. Jag började lite smått i förrgår, och hela dagen igår hade jag en ofantlig skrivkramp som jag knappt upplevt förr - en hel dag och så motigt! Det är inte det att jag inte tycker att ämnet är intressant eller att jag kan för lite - men någonting satte spärrar i min hjärna. Kanske är det att jag vissa dagar jobbar hemifrån och knappt får interagera med andra människor som skriver om samma saker.(eller med någon annan heller för den delen!) Efter seminariet idag kändes det mycket lättare och med hjälp av en kär och hjälpsam vän lossnade spärren ännu mer.

Jag är fortfarande ovan att skriva ett så omfattande och långt arbete - våra förra hemtentor har bestått av två dataskrivna sidor med 1,5 radavstånd - denna uppgift ska vara fyra sidor lång- med enkelt radavstånd. Det kanske låter fånigt att gnälla över sådana mått, men ärligt talat är det jobbigare att skriva en akademiskt krävande text med minst sex olika källor. Det är antagligen därför vi haft uppgiften uppe sedan kursen startade innan jul.

Jag är "ledig" hela dagen imorgon och på fredag då det är dags för inlämning. Mitt mål är att försöka bli klar tills imorgon,(drar en all-nighter om det så behövs!) så att min fredag kan vara pluggfri; Hampus och jag väntar nämligen finfrämmat på fredagskvällen!

 

Jag saknar Therése sååååååhäääääääääääääär mycket och det känns som att vi har mycket girl talk att catcha upp. Det vore så himla skönt att få hela fredagen till att städa, laga mat och förbereda mig själv inför en helg med fina vänner.

På tisdag börjar mitt allvar - engelskaterminen! Jag är oerhört spänd, nervös och exalterad. Tusen känslostormar på en gång försöker svämma över i mitt huvud, precis som första dagen på universitetet i höstas. Det är det som gör lärarlinjen så spännande - varje termin byter man inriktning - pedagogik - engelska - pedagogik igen- och sen teater - VFU osv. Jag misstänker dock att varje termin kommer att följas av en lika nervös känsla som den förra.

Förra veckan bokade jag och fyra klasskompisar vår resa till Washington! Under två veckor i april kommer vi, genom ett stipendium vi blivit tilldelade, att spendera i Washington DC för att jobba i skolor, göra studiebesök på olika pedagogiska instutitioner, samt en massa annat roligt. I really can't wait.

 

Nu är klockan 20:14 och jag har pluggat nonstop sedan kl. 15 - det är dags att slappna av lite och kanske kolla på en film.

 

Puss på er !

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Matilda - 10 april 2016 19:54


Veckorna skuttar vidare och lämnar mig i ett vårtöcken. Det är lustigt att nya kurser i skolan i kombination med väderomslag ger känslan av ett nytt liv; kanske är det det som kommer att hålla utbildningen intressant under fem år på Göteborgs Univers...

Av Matilda - 29 mars 2016 22:00

Där gick tentaveckan förbi. Masade sig förbi en lång stund för att sedan chokera alla inblandade med sin tyngd. Jag vet inte hur alla känner, men minst en av tentorna får jag nog göra om. Hur jag ska hinna plugga till dem är beyond me med tanke på at...

Av Matilda - 15 mars 2016 20:33

Hjärtat försöker frustrerat att hämta syre, tiden räcker inte till och jag pluggar dygnet runt. Nej, jag hade inte trott att jag skulle känna igen tentaångesten likt den från juristlinjen på Ämneslärarprogrammet - men det gör jag. Problemet är främst...

Av Matilda - 21 februari 2016 20:42


Våren vann över vintern, men tappade greppet lika snabbt igen. Bland vinterkappor som ena dagen är för varma och andra behagliga, flyter vardagen på för oss båda; vissa dagar smidigare och andra trögare. Jag kämpar mig igenom grammatiken i skolan som...

Av Matilda - 7 februari 2016 19:03


Nej, jag menar inte "Bubbel" som i champagne. Med "bubbel" menar till min och Hampus privata sfär, hemma eller ute, där vi lyckas stänga ute allt annat. Denna helg har varit en sån helg som vi behöver emellanåt.   Fredagen började med en diagnos ...

Presentation


Välkommen till mitt kryp in, som jag tänkte fylla med allt som är fint i livet: Film, musik, böcker, kärlek och resor.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards