100suns

Alla inlägg under februari 2016

Av Matilda - 21 februari 2016 20:42

Våren vann över vintern, men tappade greppet lika snabbt igen. Bland vinterkappor som ena dagen är för varma och andra behagliga, flyter vardagen på för oss båda; vissa dagar smidigare och andra trögare. Jag kämpar mig igenom grammatiken i skolan som är oändligt mycket mer komplex än jag tidigare kunnat förutspå, med hundratals sidor av regler och begrepp. Det är frustrerande att ha så lite med sig i bagaget, men tack vare att vi alla sitter i samma båt löser vi det av någon anledning. (säger jag nu - fråga mig om en månad när det är tentaperiod och 4 tentor på samma vecka!)


Vissa dagar(som igår och idag) är det så motigt att ta tag i böckerna och börja på ett nytt avsnitt - när man nätt och jämt förstått det som föregående tema handlat om. Samtidigt vet jag att om en vecka, när jag börjar på ytterligare ett avsnitt, kommer jag att (någolunda) greppat om även detta. Att gå tillbaka och koll på vad jag för två veckor sedan tyckte var omöjligt, motigt och jobbigt, för att inse att jag nu förstår, är en känsla som är nästintill oslagbar. Att kämpa för någonting som är mer än ett heltidsjobb ger så småningom utdelning. Det är den känslan som blir mitt bränsle under dagar som dessa.


Det har varit en relativt lugn helg med Hampus mamma på besök som stannade mellan torsdag och lördag. Passande nog var mitt seminarium på fredagen inställt, så jag kunde vara hemma och umgås med familjen. Vi har gått en sväng på stan, ätit ute och äntligen sett En man som heter Ove på bio - en relativt lugn men mysig helg. Det är sjukt hur veckorna försvinner på våren - jag har veckorna planerade fram till MAJ. Hur knäppt är inte det?!


Jag har inte träffat Josefine sedan i julas, men NÄSTA HELG ska jag ÄNTLIGEN få spendera hela helgen med henne för att fira hennes 25årsdag. YEY!!!!! Temat på hennes fest är (of course!) Fantasy och Fairy tales, och eftersom att det är Josefines fest är det go hard eller go home som gäller - hon har uttryckligen poängterat vikten av seriös utstyrsel, vilket kommer att respekteras accordingly, of course. Så jävla taggad. Det absolut bästa (efter att träffa och fira Josefine) är givetvis att jag får spöka ut Hampus ordentligt. Mohahaha.

 


Helgen därefter ska jag hem till Jönköpng, veckan därefter kommer Dennis hem till oss över helgen, sedan är det tentaplugg, följt av tentavecka, föjt av födelsedag och besök av kollegor, följt av USA-resan på två veckor, följt av pappas( eventuella) 50årsfest. Vips så är det maj. Och vår. Inte vinter och kyla om vartannat. Vår. Om jag blundar och släpper alla tankar så kan jag se det framför mig - en godkänd grammatiktenta och vårsol. Det är allt jag vill ha.


...snälla?

Kärlek

Av Matilda - 7 februari 2016 19:03

Nej, jag menar inte "Bubbel" som i champagne. Med "bubbel" menar till min och Hampus privata sfär, hemma eller ute, där vi lyckas stänga ute allt annat. Denna helg har varit en sån helg som vi behöver emellanåt.

 

Fredagen började med en diagnos jag kommer göra varje termin jag läser engelska, den såkallade VOC/MCT-testet. Provet består tre multiple-choicedelar; Vokabulär, grammatik och översättning. Eftersom att det är första gången jag gjorde provet och det faktum att man inte kan plugga inför det, var jag inte speciellt nervös och timmarna sprang snabbt förbi. Jag åkte hem och unnade mig en dag helt utan plugg och njöt av att strosa hemma; jag vandrade mest omkring och pysslade med ingenting. Senare på eftermiddagen åkte Hampus och jag ner till stan och spelade badminton. Det var underbart att komma ifrån gymmet och röra på sig utan att tänka på det - verkligen vi-tid.  Ingen av oss har någon egentlig koll på reglerna, utan kör på för glatta livet. Efter matchen(som tyvärr slutade oavgjort) åkte vi hem och laddade inför en ordentlig hemmakväll och handlade en hel massa onyttigheter. Jag hade tidigare i veckan planerat in en lugn fredag, ifall att jag skulle vara utkörd efter testet. Precis när vi skulle sätta oss att äta ringde dock Hampus syster och ville dra med oss ut på Andra Lång; vilket lät lockande, så vi hoppade ur mysbrallorna och i riktiga kläder och spenderade vår fredagskväll ute på stan.

 

Lördagen var lat och det kändes inte riktigt som att vi vaknade ordentligt. Hela förmiddagen vandrade vi runt som i ett töcken(Lär: INTE bakis!) Framåt eftermiddagen förnyade vi Hampus pass och tog en sushilunch på stan. Kan konstatera att vi nu hittat vår favorit bland Göteborgssushin.

 

Senare på kvällen hade vi biljetter till Leonardo DiCaprios "The Revenant" som vi var tvugna att kolla in p.g.a the Oscar- buzz. Filmen hade storslagna inslag av vackra naturbilder och fantastiska djuranimationer; men 2,5 timmar av en lidande Leo, i en film där bokstavligen ingenting i filmens handling kan bli värre, och där replikerna används sparsamt - dör intresset. Den var jättespännande under den första halvan men var på tok för lång, med en handling som inte tar sig framåt. Bra jobbat, Leo och Tom Hardy - som spelar fiender - men filmen är allt för konstnärlig, djup och svårtolkad för att vara en njutbar spelfilm.

 

Söndagen inledde vi med ett ordentligt träningspass, följt att en underbar frukost på Le Pain. Sedan dess har vi mest ätit spagetti med köttfärssås, pluggat och kollat på serier.

Och det tänker jag fortsätta med nu! 

 

Ha en underbar vecka!

Puss!/Matilda

Ovido - Quiz & Flashcards