100suns

Direktlänk till inlägg 16 april 2015

Att hitta hem.

Av Matilda - 16 april 2015 12:02

Det var längesedan jag fann mig själv till ro med att skriva här, men idag gör jag ett försök.

Mina dagar pendlar just nu mellan stora beslut och risktagande - och ett lugnt tempo på jobbet. Hampus och jag har börjat jaga lägenhet inför hösten, vilket är mycket mer stressande än jag trott.

 

De senaste två veckorna har vi spenderat på olika hemsidor och jämfört bostäder med varandra och det är så mycket som ska klaffa! Mycket mer än jag kunnat ana; man ska tänka på priset(givetvis) månadsavgiften(hyran) vad som ingår i avgiften och vad man får lägga till, banklån och ränta, amortering, avstånd till centrum och universiteten(vi kommer inte att studera på samma universitet, vilket kommer med både för och nackdelar) och såklart - trivselfaktorn. Som min mamma sa:

"Om man  ska satsa i en lägenhet

som man räknar med att bo i åtminstone

hela sin studietid, så är det ingen idé att välja

en som man inte trivs i."

 

Jag håller med henne, såklart och hennes ord följer mig ständigt när vi letar runt. Men att få allting att klaffa kommer att bli smått omöjligt, inser jag. Mitt hem är verkligen min borg och väldigt viktig för mig - jag har behov att gå undan ibland och då blir det viktigt att vårt hem är privat och vårt. Hampus och jag ska bygga en utgångspunkt tillsammans och det är så viktigt, ett så stort beslut mellan amorteringar och räntor, att det också blir en fristad och ett hem. Att flytta från Jönköping och allt som är familjärt till Göteborg, kommer bli ett jättebra steg för oss. Det är en känsla jag har i hela kroppen att det är dags att röra på sig och gå vidare. Men det betyder inte att en stor stad och ett stort universitet inte skrämmer mig. Stort, stort STORT med budgivningar som är ett stafettlopp och över på 20 minuter, STORT med tentor och tusentals sidor att läsa. Ett stabilt hem kommer att möta oss halvvägs, jag vet det och det är antagligen därför jag känner så starkt för att hitta en bra lägenhet på studs.

Hampus och jag har lagt vår semester i augusti och skolan börjar i semptember, vilket innebär att vi skulle få en lugn och skön flytt till Göteborg. Jag önskar bara att en av söndagens fyra visningar för med sig lite tur och den där sköna känslan - av att man hitta hem.

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Matilda - 10 april 2016 19:54


Veckorna skuttar vidare och lämnar mig i ett vårtöcken. Det är lustigt att nya kurser i skolan i kombination med väderomslag ger känslan av ett nytt liv; kanske är det det som kommer att hålla utbildningen intressant under fem år på Göteborgs Univers...

Av Matilda - 29 mars 2016 22:00

Där gick tentaveckan förbi. Masade sig förbi en lång stund för att sedan chokera alla inblandade med sin tyngd. Jag vet inte hur alla känner, men minst en av tentorna får jag nog göra om. Hur jag ska hinna plugga till dem är beyond me med tanke på at...

Av Matilda - 15 mars 2016 20:33

Hjärtat försöker frustrerat att hämta syre, tiden räcker inte till och jag pluggar dygnet runt. Nej, jag hade inte trott att jag skulle känna igen tentaångesten likt den från juristlinjen på Ämneslärarprogrammet - men det gör jag. Problemet är främst...

Av Matilda - 21 februari 2016 20:42


Våren vann över vintern, men tappade greppet lika snabbt igen. Bland vinterkappor som ena dagen är för varma och andra behagliga, flyter vardagen på för oss båda; vissa dagar smidigare och andra trögare. Jag kämpar mig igenom grammatiken i skolan som...

Av Matilda - 7 februari 2016 19:03


Nej, jag menar inte "Bubbel" som i champagne. Med "bubbel" menar till min och Hampus privata sfär, hemma eller ute, där vi lyckas stänga ute allt annat. Denna helg har varit en sån helg som vi behöver emellanåt.   Fredagen började med en diagnos ...

Presentation


Välkommen till mitt kryp in, som jag tänkte fylla med allt som är fint i livet: Film, musik, böcker, kärlek och resor.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards