100suns

Direktlänk till inlägg 12 februari 2015

Låten som startade allt.

Av Matilda - 12 februari 2015 10:56

När jag säger att det finns en låt till varje sinnestämning, håller nog många med mig.

Min och pojkvännens låt är Howie Day's "Collide"

Min vårlåt, som man bara inte kan vara ledsen när man hör är Glee's "Light It Up"

"My Songs Know What You Did In The Dark", Fall Out Boy är min jävla-anammalåt.

Depplåtar har jag många, men "Drown" med Austin James är en favorit, liksom P!nks "Try"

En varierad bredd, som skiftar med ålder och mognad, humör och väder.


Jag har många gånger försökt att ge mig på en "Defying Her"-playlist, med låtar som berört mig djupt in till själen.

Musik som på ett eller annat sätt varit betydelsefulla i en eller flera stunder i mitt liv. Jag har alltid haft behovet av uttryck. Kanske inte offentligt, men att för mig själv sätta konkreta etiketter på min personlighet. Kanske så att jag lättare ska kunna definera mig själv inför mig själv. Eller för andra.

 

Jag har alltid hatat frågan: "Vilken SORTS musik gillar du?" Musik. Jag gillar musik. Givetvis inte all, men mycket. För mig är musik själ, glädje och sorg. Känslor och romantik! Det enda jag med säkerhet kan säga mig gilla, är när kärnan är bitterljuv och söt, sorglig, men vacker som en saga.  Texten ska dansa med melodin och känslan ska komma fram. När jag inte kan hålla i tårarna längre, eller när håret reser sig i nacken.

Varför jag hänger upp mig på definitionsfrågor är svår att besvara, men jag har alltid fascinerats av vackra former av konstnärligt uttryck och musik är ett av dem. Definitionen av det vackra blir då för mig en naturlig del i processen av uttrycket.

 


Av musik som spelat mest roll, har många kommit och gått. Naturligt som livet självt. Det som passar sinnet för en förälskad eftermiddag är torrt och klyschigt nästa. Humöret och livet förändrar vilka vi är i nuet, givetvis, men viss musik består. Låten som blev mitt bränsle, oavsett tid och rum, ålder eller sorg har funnits hos mig sedan 2009. 100 Suns är skriven och framförd av 30 Seconds To Mars och har allt jag någonsin kunnat rysa över. Gråta över. Lyssna och  njut.

 

/...mat!lda...



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Matilda - 10 april 2016 19:54


Veckorna skuttar vidare och lämnar mig i ett vårtöcken. Det är lustigt att nya kurser i skolan i kombination med väderomslag ger känslan av ett nytt liv; kanske är det det som kommer att hålla utbildningen intressant under fem år på Göteborgs Univers...

Av Matilda - 29 mars 2016 22:00

Där gick tentaveckan förbi. Masade sig förbi en lång stund för att sedan chokera alla inblandade med sin tyngd. Jag vet inte hur alla känner, men minst en av tentorna får jag nog göra om. Hur jag ska hinna plugga till dem är beyond me med tanke på at...

Av Matilda - 15 mars 2016 20:33

Hjärtat försöker frustrerat att hämta syre, tiden räcker inte till och jag pluggar dygnet runt. Nej, jag hade inte trott att jag skulle känna igen tentaångesten likt den från juristlinjen på Ämneslärarprogrammet - men det gör jag. Problemet är främst...

Av Matilda - 21 februari 2016 20:42


Våren vann över vintern, men tappade greppet lika snabbt igen. Bland vinterkappor som ena dagen är för varma och andra behagliga, flyter vardagen på för oss båda; vissa dagar smidigare och andra trögare. Jag kämpar mig igenom grammatiken i skolan som...

Av Matilda - 7 februari 2016 19:03


Nej, jag menar inte "Bubbel" som i champagne. Med "bubbel" menar till min och Hampus privata sfär, hemma eller ute, där vi lyckas stänga ute allt annat. Denna helg har varit en sån helg som vi behöver emellanåt.   Fredagen började med en diagnos ...

Presentation


Välkommen till mitt kryp in, som jag tänkte fylla med allt som är fint i livet: Film, musik, böcker, kärlek och resor.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<<
Februari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards