100suns

Direktlänk till inlägg 2 november 2015

Pluggtakt på Universitetet

Av Matilda - 2 november 2015 20:39

När jag började på lärarprogrammet hade jag dåliga erfarenheter av universitetsvärlden.

Efter en jobbig vår på juristprogrammet trodde jag verkligen att mina fina betyg var totalt oförtjänade -

jag pluggade ju trotsallt mellan 11 och 18 timmar/dygn utan att ligga på en jämn nivå. Är jag korkad? Hur har inga lärare sett detta tidigare?

Det kanske låter löjligt, men det var precis så det kändes. Efter en misslyckad första tenta ( där endast 2 % misslyckades) gick jag minst sagt genom en livskris. Hela mitt liv hade jag legat bland toppen - på högstadiet hade jag näst bäst slutbetyg på hela skolan. 

 

Trots att jag visste att lärarprogrammet antagligen inte skulle ha samma tempo, krav och framförallt - osunda konkurrens - satt de gamla vanorna i i flera veckor: jag läste allt. Tidigt. Grundligt. Gjorde alla uppgifter. Tidigt. Jag säger inte att det är dåligt att ligga bra till - det vill jag fortfarande göra. Men att lära sig att sålla bland vad i högen av litteratur som är relevant för uppgiften är absolut livsnödvändigt för att överleva på universitetet. Jag har börjat släppa taget om den enorma pressen och njuta av studentlivet istället.


Mycket av min positiva bild av lärarprogrammet har baserats i min praktikupplevelse. Jag kan inte beskriva med ord hur det känns att komma till en estetisk klass och hålla i helt egna lektioner. Uppleva elever som kommer fram efter lektionen för att fortsätta diskussionen vi precis haft i helklass med mig personligen. Att vara med och faktiskt göra skillnand. Emotionellt och kunskapsmässigt. Att eleverna kan tänka till och debattera för sin åsikt. Klyschigt kanske, men ändå så jävla sant.

 

Jag inser hur oerhört viktigt det är med att skapa demokratiskt tänkande människor som kan vara med och påverka en allt sjukare värld.

 

... och det tänker jag fanimej se till att göra efter examen. Teaching goals - fuck yes.

 

Puss och kram

 

 

 
 
Ingen bild

Gunnel

3 november 2015 19:20

............... och det kommer du att genomföra också!!! Vi behöver fler med ambitioner!

/Gunnel

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Matilda - 10 april 2016 19:54


Veckorna skuttar vidare och lämnar mig i ett vårtöcken. Det är lustigt att nya kurser i skolan i kombination med väderomslag ger känslan av ett nytt liv; kanske är det det som kommer att hålla utbildningen intressant under fem år på Göteborgs Univers...

Av Matilda - 29 mars 2016 22:00

Där gick tentaveckan förbi. Masade sig förbi en lång stund för att sedan chokera alla inblandade med sin tyngd. Jag vet inte hur alla känner, men minst en av tentorna får jag nog göra om. Hur jag ska hinna plugga till dem är beyond me med tanke på at...

Av Matilda - 15 mars 2016 20:33

Hjärtat försöker frustrerat att hämta syre, tiden räcker inte till och jag pluggar dygnet runt. Nej, jag hade inte trott att jag skulle känna igen tentaångesten likt den från juristlinjen på Ämneslärarprogrammet - men det gör jag. Problemet är främst...

Av Matilda - 21 februari 2016 20:42


Våren vann över vintern, men tappade greppet lika snabbt igen. Bland vinterkappor som ena dagen är för varma och andra behagliga, flyter vardagen på för oss båda; vissa dagar smidigare och andra trögare. Jag kämpar mig igenom grammatiken i skolan som...

Av Matilda - 7 februari 2016 19:03


Nej, jag menar inte "Bubbel" som i champagne. Med "bubbel" menar till min och Hampus privata sfär, hemma eller ute, där vi lyckas stänga ute allt annat. Denna helg har varit en sån helg som vi behöver emellanåt.   Fredagen började med en diagnos ...

Presentation


Välkommen till mitt kryp in, som jag tänkte fylla med allt som är fint i livet: Film, musik, böcker, kärlek och resor.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards