100suns

Direktlänk till inlägg 2 juli 2015

Nycklar.

Av Matilda - 2 juli 2015 12:15

Mina inredningsplaner börjar ta fart på riktigt - med all rätt. Igår var nämligen jag och mamma i Göteborg och skrev på de sista papperna och hämtade nycklarna till mitt nya hem. Nycklarna till vårt, mitt och Hampus ställe. Bara det känns overkligt - inget mer bråk med snåla hyresvärdar och ett nytt kaptitel i livet.


 


När alla papper var klara åkte vi till Olskroken för att titta in i lägenheten. Det var en varm dag, oerhört vacker med fulla uteserveringar och avslappnade sällskap i semestertillstånd. Det är underbart att det finns så mycket liv i Göteborg - även aningen utanför centrum-centrum, är fiken och torget fulla av människor. Bara det faktum att kunna gå utanför dörren och ha systemet, vårdcentralen, ett urval restauranger och fik, torghandel och en park utanför känns fantastiskt.


Väl inne i lägenheten befann jag mig lite som i trans. Så många veckor som jag längtat efter detta ögonblick när jag äntligen fick vrida om nyckeln och gå in i mitt nya hem - och så är det för overkligt för att förstå! Kanske är det helt enkelt svårt att se en tom, ny lägenhet avskalad från möbler och prylar och föreställa sig själv leva i den. Den är dock så mysig, med mycket karaktär och jag är säker på att vi kommer att trivas. Väggarna går i ljusa toner och listerna är vita och vackert snidade; så som de bara tillverkades för längesedan.  Jag kommer antagligen att vilja måla om sovrummet där färgen på väggarna är lite skadad. Köksbänken är även den lite skavd, men mamma säger att det är smidigt att slå ut och sätta in ny. Här kommer vi att trivas, det vet jag.  I inflyttningspresent fick jag en liten söt radio i vintagestil av mamma, som fick bli det allra första på sin plats i lägenheten. Den blir perfekt för köksfönstret, eftersom att hela lägenheten kommer att ha en gammaldags, romantisk stil.


 

Finns att köpa på Clas Ohlsson, 299:-


När vi gjort en rundvandring tog mamma och jag en lunch på en liten fransk bistro, bara ett stenkast från min lägenhet. Det var ljuvligt att få lite egentid med min mamma - det sker inte lika ofta längre eftersom att vi båda har fullt upp med varsin flytt. En tortelliniportion senare gick vi genom parken och köpte jordgubbar(som blivit så fantastiskt goda sedan midsommar!?) och satte oss i bilen för att köra hem. Jag hade gärna stannat en stund för att ta in dagen, men samtidigt var jag glad över att komma hem tidigt - jag är nämligen fortfarande trött efter Londonresan förra veckan och vi är inte riktigt färdigpackade.

 

Ikväll kommer en tjej och hämtar min älskade spegelbyrå som jag inte får plats med  i Göteborg, sedan blir det snabba ryck att packa ihop det sista som ska med lasset imorgon. Igår var vi inne på Mio i Jönköping och valde ut en säng och en soffa. Vi hade hoppats på att kunna beställa från Mölndal och få det hemlevererat till Olskroken(som inte är så långt därifrån) men fick höra att det var svårt att få en tid för hemkörning under sommaren. Därför kommer vi att hämta soffan i Jönköping imorgon och sängen i Mölndal på söndag. Lite bökigt med så tunga möbler kanske, men det känns ändå skönt att veta att lägenheten kommer att ha alla möbler klara när vi kommer tillbaka i augusti.

 

 

Soffa: Nevada, grey - Mio.


 

Säng: Star, Mio.

 

Nu när i stort sett alla möbler till lägenheten är klara(utom köksbord + stolar, tips någon?) kan jag börja tänka på resten av inredningen. Jag är beroende av sajter som Pinterest,(hett tips när man flyttar!) Blocket, IKEA och andra inredningsplatser - jag älskar att bläddra och bli inspirerad! Det blir så mycket enklare att hitta en stil som passar både mig och Hampus. Dessutom känns det bra att ha kollat igenom alternativen innan man bränner hela inredningsbudgeten och råkar missa någon liten detalj. Nu längtar jag till helgen! 

 


Puss på er

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Matilda - 10 april 2016 19:54


Veckorna skuttar vidare och lämnar mig i ett vårtöcken. Det är lustigt att nya kurser i skolan i kombination med väderomslag ger känslan av ett nytt liv; kanske är det det som kommer att hålla utbildningen intressant under fem år på Göteborgs Univers...

Av Matilda - 29 mars 2016 22:00

Där gick tentaveckan förbi. Masade sig förbi en lång stund för att sedan chokera alla inblandade med sin tyngd. Jag vet inte hur alla känner, men minst en av tentorna får jag nog göra om. Hur jag ska hinna plugga till dem är beyond me med tanke på at...

Av Matilda - 15 mars 2016 20:33

Hjärtat försöker frustrerat att hämta syre, tiden räcker inte till och jag pluggar dygnet runt. Nej, jag hade inte trott att jag skulle känna igen tentaångesten likt den från juristlinjen på Ämneslärarprogrammet - men det gör jag. Problemet är främst...

Av Matilda - 21 februari 2016 20:42


Våren vann över vintern, men tappade greppet lika snabbt igen. Bland vinterkappor som ena dagen är för varma och andra behagliga, flyter vardagen på för oss båda; vissa dagar smidigare och andra trögare. Jag kämpar mig igenom grammatiken i skolan som...

Av Matilda - 7 februari 2016 19:03


Nej, jag menar inte "Bubbel" som i champagne. Med "bubbel" menar till min och Hampus privata sfär, hemma eller ute, där vi lyckas stänga ute allt annat. Denna helg har varit en sån helg som vi behöver emellanåt.   Fredagen började med en diagnos ...

Ovido - Quiz & Flashcards